johannamiranda.blogg.se

mitt lilla liv i Minnesota, USA

Not to cool for school!

Kategori: My American life

Idag var vi på besök på University of Minnesota igen för att få mer information om deras veterinärprogram. 
Fick tillbaka den där känslan jag alltid får när det är första dagen i skolan och man ska träffa sina klasskompisar för första gången! 
 
Den här gången fick jag lite mer information om vad det skulle innebära att vara internationell student på den skolan. Och jag hade verkligen velat göra min utbildning där, eller på någon annan skola i USA, MEN det kostar så sjukt mycket! Och för veterinär här i USA måste man först göra 4 år av pre-vet, där man läser matte, fysik biologi och kemi, vilket är det jag redan har gjort under 3 år i gymnasiet^^Jag frågade om det fanns någon chans att man kunde tenta av kurser så att jag inte skulle behöva göra 4 år av pre-vet, men det var inget man kunde göra^^ Så om jag vill gå här måste jag göra 4 år av pre-vet, och sen ansöka till vet-school, och då göra ytterligare 4 år. Så istället för 5 och ett halvt år mer eller mindre gratis i Sverige skulle jag behöva läsa totalt 8 år, och under de första 4 åren betala 35000$/år, och under resterande 4 år betala 55000$/år. (Andas ut mamma, jag kommer inte ens be dig om att betala det^^) 
 
Men jag passade ändå på att köpa ett par University of Minnesota mjukisbyxor (a) Var tvungen! 
 
Anledningen till att det skulle kosta så mycket är för att jag är internationell student, så så länge jag inte gifter mig kommer det kosta så mycket, vilket jag inte har någon som helst möjlighet att betala^^
Men det har varit jättekul att vraa där och se hur det ser ut, och få reda på mer om hur universitet/college funkar här i USA. 
 
Så var går jag vidare nu? 
Jo, jag har kollat på SLU:s hemsida, och där står det om vilka olika internationella skolor som de har utbyten med, och de har några intressanta alternativ där, bland annat en skola i NY och en i San Diego. Men jag skulle vilja vara borta i minst ett år, men går jag genom SLU är det halvår det gäller. Men man får väl ta det man får ;)
 
Ska undersöka saken mer när jag kommer hem och har möjlighet att åka till SLU och prata med dem om det! 
Håll tummarna för att jag ska hitta nåt sätt att genomföra min dröm! 
 
Me chilling with the Minnesota Gopher! 

 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Jag håller alla tummar jag har! :)
    Puss sötis!

    2012-10-16 | 08:24:45

Kommentera inlägget här: