johannamiranda.blogg.se

mitt lilla liv i Minnesota, USA

Doesn't matter if you're horse or human, you gotta love fall!

Kategori: Hästarna

Hej Hej i kylan! :) 

Hösten är verkligen här nu, och det blir kallare och kallare. Som tur är har vi många soliga dagar som värmer lite. 
Halloween börjar närma sig nu, och Dianne har dekorerat hela huset i höstens färger! Hon har typ som ett doftljus som får hela huset att lukta pepparkakor, så varje gång jag går upp för trappan tror jag att hon har bakat^^
 
De senaste dagarna har varit onormalt lugna för oss, men det har varit skönt att få tid att njuta av vardagen här :) För varje dag som går känner jag att det är såhär jag vill bo när jag blir äldre, och har råd^^ Just gotta hold on to my dreams! :) 
Vi har rensat i rabatterna och börjat göra iordning saker för vintern. Det är något visst med att vara ute i det kyliga vädret och sen komma in i värmen, vet inte vad det är, men älskar den känslan! :) 
 
Och hästarna gillar vädret också, det är inte för varmt för de att vara ute. Jag har varit ute med Cowboy några gånger nu, och trots att han inte vill lämna sina kompisar så njuter han verkligen av att få komma ut :) Och han är inte den enda! Jag kommer verkligen sakna att ha möjlighet att sadla en häst och ge mig iväg på en tur längs floden här.... Har varit här i snart 2 månader nu vilket betyder att mer än halva tiden har gått. Varje gång jag tänker på det så känner jag mig lite ledsen. Inte för att jag inte saknar något där hemma, men älskar hur jag lever här! :) Så den här gången kommer jag inte låta det gå 5 år innan jag åker tillbaka hit! 
 
Vi har ridit Sarky några gånger, bara för att se om han har blivit bättre. Och anledningen till att vi har ridit honom är för att det inte är något man ser direkt, utan han hälta kommer först fram när man rider honom. Och han har blivit bättre, men inte helt bra, och då har han ändå vilat i några veckor nu. Så idag tog vi honom till en klinik på andra sidan Saint Paul. Vår veterinär tipsade oss om en kille där som han sa att när det gäller hälta eller andra ben-problem är det honom man ska gå till. Först ville han se hur han tog sig fram, så jag red runt lite och idag hade han till och med börjat köra passgång. Sen blev han undersökt och Turner, som han hette, tog värmebilder för att leta efter eventuella inflammationer och liknande. Och han både kände en svullnad och såg en inflammation på insidan av ett av bakknäna. Men han var inte säker. Och eftersom vi ville veta vad som var felet tog de röntgenbilder på honom också. Det visar sig att han har en inflammation på baknnät, och att den har varit där en längre tid, för han hade börjat få pålagringar på insidan av knät. 
 
Så hur går vi vidare nu? Då han inte har visat några obekvämheter när vi har skrittat ska vi skritta honom lite varje dag för att bygga upp musklerna i bakbenen. För det är ofta gaited horses, som han är, får problem med frambenen för att bakbenen inte orkar arbeta. Och det är just därför han blev halt på frambenen, för att istället för att arbeta med bakbenen drog han sig fram med hjälp av frambenen. Vilket var det skomakaren sa att det är det som ofta är problemet. Så vi ska ut och bygga muskler på den där herren nu! ;) 
 
Glada över att ha fått ett svar på våra problem och att det inte var någon större skada begav vi oss hemåt igen, där Dianne väntade med Tacos! :) 
 
Ännu en bra dag här i Welch! 
 
Me and Cisco enjoying another lovely fall-day :) 
 
Both me and Cowboy are happy about getting out! :) 
 
Taking the x rays! :) 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: