johannamiranda.blogg.se

mitt lilla liv i Minnesota, USA

I've been Americanised!

Kategori: My American life

Nu är det inte långt kvar tills jag åker hem igen...
Jag har försökt att föreställa mig hur det kommer kännas men det går inte. Vi känner oss alla lite nedstämda över att tiden går fortare och fortare, kan inte fatta att jag snart har varit här i tre månader redan! Men vi säger alla att vi inte ska tänka på det, för det blir en sån ledsam stämning då. Det är en konstig känsla det här, att ha två hem. Det är som att jag lever ett dubbelliv, ett här, och ett i Sverige. Och båda är lika bra, och båda betyder lika mycket för mig! Vill inte ens tänka på hur det kommer kännas när jag kommer hem igen och längtar tillbaka.... 
 
Men för att göra det bästa av tiden som är kvar gör vi så mycket som möjligt som vi inte har hunnit än^^ Känns som att det var igår när jag satt här och sa till Dianne att hon kunde lugna ner sig mer planerandet, för att jag skulle ju va här i tre månader! Men nu sitter jag här nästan tre månader senare och känner att det har gått mycket fortare än jag kunde tänka mig!
 
De senaste dagarna har vi spenderat hos Diannes bror Steve som bor i Bemidji. Det var en lång bilresa dit, så vi alla turades om att köra. Och om det är något jag kommer sakna när jag kommer hem är det att köra en automatväxlad bil, och en cadillac för den delen! I LOVE THAT CAR!!! <3 Kommer ha svårt att gå tillbaka till manuell sen^^ Väl där fylldes jag med jul-känslor. Kyligt i luften och alla löv på marken och den där speciellt doften. Så jag fick intala mig själv att det är en bit kvar tills dess ;) 
 
Bemidji skulle kunna jämföras lite med fjällen. inte så jättemycket hus eller städer och de får jättemycket snö. De har fått snö en gång redan i år, men precis som i Sverige stannar den första snön aldrig kvar^^ Men än så länge var det inte för kallt för att vada över starten på mississippi river! För vid Lake Itasca i Bemidji startar the Mississippi river, och man kan ju inte ha varit där utan att ha vadat över den! Så jag gjorde det, och det var kallt, men om man vill genomföra äventyr kan man inte vara en girly-girl! 
 
Efter att ha tittat på presidentdebatten gick vi och la oss för dagen efter var det dags att köra den långa vägen hem igen. Angående prsidentvalet så kan jag ju säga att 99% av reklamen på TV har någonting med valet att göra^^ Och jag som är så himla intresserad av politik tycker det är superkul att höra alla dessa reklamer om och om igen -.- Men jag har kollat på debatterna lite iaf. Mest för att första alla skämt som görs på 9GAG om saker de harsgat eller gjort, men lite sofistikerat är det iaf :) 
 
Idag var en lugn dag, vilket vi alla tyckte var skönt. Jag och Steve tog med oss hästarna på en ridtur. Cisco fick följa med på sidan, och det gick bra förutom när han drog ner huvudet för att äta var 5 steg^^ Men jag fick tillslut till tekniken, och efter ett tag följde han snällt med! Han fick dock trava en del för att hänga med, men det behöver han den lille tjockisen ;) Vi ska försöka smälla in i vårt hektiska schema att köra honom, så att han får lite kondition! 
 
Imorgon ska vi gå på en debatt i Red Wing inför senator-valet. Jag vet, jag, gå på en politisk debatt, frivilligt?! Men hade inte gått om vi inte kände en av kandidaterna! Yepp, you heard it, I'm friends with the senator of Minnesota ;) Ska väl bli något sånär intressant, och om jag tröttnar ska jag försöka underhålla mig med att kolla på deras kroppspsråk och lite annat sånt! 
 
När jag kom hit så sa alla att när du börjar drömma på engelska så vet du att du pratar det flytande. Jag har försökt minnas vilket språk jag drömmer på, men kommer aldrig ihåg... Däremot har jag haft två retard-moments de senaste dagarna^^ I förrgår när jag vaknade gick jag in på facebook för att svara på ett meddelande, på svenska, och under tiden hörde jag hur de pratade utanför och tänkte för mig själv "varför pratar de engelska för? :S" hahaha, insåg sekunden efter hur knäpp den tanken va 
Det andra jag gjorde var ikväll, när vi satt och pratade och någon nämnde smörgåsbord (men de säger det väldigt  amerikanskt^^) Och de visste inte att det var ett svenskt ord, så jag förklarade vad det var och vad det betydde. De ville självklart veta hur man uttalade det på svenska och när jag skulle säga det fick jag total blackout! Jag kom inte ihåg hur man sa ordet smörgås! Jag satt där och försökte komma på, men kunde inte bestämma mig för om det var "smörgåsh" eller "smörgååås" 
Ni kan nog inte förstå den känslan, men fatta hur det kändes att inse att man inte kom ihåg hur man säger ett väldigt vanligt ord på sitt eget språk? det tog mig ett tag att inse hur man sa det, och efter det kunde jag inte sluta skratta! haha 
 
kanske är bäst att komma hem igen iaf, så att jag inte tappar svenskan helt! ;) 
 
crossing the Mississippi river! 
 
Spending time with our four-legged friends! <3
 
The two biggest supporters! 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: