johannamiranda.blogg.se

mitt lilla liv i Minnesota, USA

Getting back to normal!

Kategori: My American life

Sitter här en vecka efter emkomst och känner mig för första gången hungrig! Kan ju verka som en liten skavank för er, men om man inte riktigt har kännt sig hungrig på en hel vecka är det rätt så skönt att veta att man fortfarande är normal :) För ni vet det där med att resa i tiden är inte att leka med! :O Har inte ätit så överdirvet mycket hittills, för natten till lördag låg jag och spydde, vet inte om det var för att jag hade fått nån bakterie men kan säga att flygplansmaten inte var sådär jättebra^^ Och sen ända tils idag har jag inte kunnat somna förns runt halv 4 på morgonen, och sen inte vaknat för 2 mitt på dan typ! You just gotta love jetag^^

Men idag vaknade jag av mig själv vid 9, så idag har jag äntligen tagit tag i att ställa iordning allt i mitt rum! Även om jag packade upp direkt när jag kom hem har det varit kaos i mitt rum^^ Men har inte orkat ta atg i det tills idag! Men nu sitter jag här i ett nystädat rum med tända ljus och njuter av hur skönt det är när det inte är massa saker här inne :) (att jag sen ställde in en del i Sandras rum är en annan historia (a)) 
 
Såhär en vecka efteråt har jag hunnit landa i tanken att jag är hemma i Sverige igen, och samtidigt som det är skönt att vara hemma så saknar jag allt och alla! Även om jag kanske inte saknar de just nu i denna sekund så saknar jag vetskapen om att jag kan bara gå upp på övervåningen och så sitter de där framför TVn, eller att jag kan bara ta bilen över till grannarna och spela spel eller kolla på film med dem. Nu har det liksom börjat sjunka in att jag inte har möjlighet att göra det. Men den känslan gör mig också säker på att jag vet att jag kommer åka tillbaka inom 5 år den här gången! 
 
Jag har innan inte förstått hur lyckligt lottad jag är som har haft möjlighet att göra allt som jag har gjort under de här 3 månaderna! Antar att jag har varit så uppe i det, men nu när jag sitter och kollar på alla bilder och efter att ha pratat med folk här hemma inser jag hur sjukt cool den här resan har varit! Och allt hade inte varit möjligt om jag inte hade haft Steve och Dianne. Jag är så tacksam över allt dem har gjort för mig, alla saker de har planerat, alla ställen de har tagit mig till och bara att de har låtit mig bo hos dem i tre månader! Inte alls många som får möjlighet att göra något sånt här, men jag har gjort det, och det har varit helt underbart kul! Jag har lärt mig mycket om America, och livsstilen man har där(iaf i Welch;)). Men jag har också lärt mig mycket om mig själv och mina egna värderingar har ändrats och alla nya intryck och alla människor med såna öppna hjärtan (förstår verkligen varfr man brukar kalla det Minnesota Nice) har fått mig att se saker ur nya synvinklar. 
Så även om den här resan är över (för den här gången) så kommer jag alltid minnas den, för den har hjälpt att forma den personen jag är idag. Och det är något som jag alltid kommer bära med mig! 
 
Såhär hemma i Sverige igen ärdet några saker jag verkligen har böjat uppskatta på ett annat sätt nu, bland annat: 
 
-Kranvattnet (deras kranvatten är nästan överallt filtrerat, så det smakar inte lika mycket^^) 
-Mataffären (I USA har man Wal Mart, vilket är en mat/kläd/elektronik/pyssel/säng/tavel/trädgårds/TV-affär, och då borde ni inse hur stor den är, och hur lång tid det då tar att handla?) 
-Pizza med banan på! (inte för att jag har hunnit äta nån än, men bara tanken om att det faktiskt finns pizzor med banan på här är helt underbar!) 
-Skicka SMS (efter att ha haft mobilen på flygplansläge i 3 månader blir man helt överlycklig när man får sms!) 
-Max Friscoburgare med Lyxshake! 
-Min kvällsskål med a-fil hallon och Kellogs All Bran <3 

Men förutom det är det väldigt mycket som vanligt i min vardag. Nånstans känns det som att jag aldrig åkte härifrån^^ Men som tur var har jag mina 1892 bilder som övertalar mig att det faktiskt har hänt! 
Jag kan bara säga att om du någon gång får chansen att göra en sån här resa tycker jag att du ska ta den! 
Du kommer ångra dig om du inte gör det!
 
Stockholm 19 augusti 2012!

Stockholm 15 November <3
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: